Az Új Duna-híd és kapcsolódó úthálózat megépítése hozzájárul a Hungária körgyűrűn belüli belvárosi forgalomcsillapítás megvalósításához és a belvárosi Duna-hidakra nehezedő forgalmi terhelés csökkentéséhez. A Lánchídon, Erzsébet hídon és Szabadság hídon 30%-os, a Petőfi hídon 10%-os forgalomcsökkenés elérését segíti elő, melyet további, a Fővárosi Önkormányzat hatáskörébe tartozó forgalomcsillapítási intézkedések kiegészíthetnek, így a híd akár több, mint 50.000 személygépkocsival tehermentesítheti naponta a belvárost. Ennek az az oka, hogy az M1-M7 felől az Egér úton és az Andor utcán Budapestre érkező autók a jövőben elkerülhetik a Rákóczi hidat, és az új hídon haladhatnak. Azáltal, hogy a Rákóczi híd délről érkező forgalma csökken, a Rákóczi híd a jövőben a Petőfi híd és az Erzsébet híd forgalmának átvételében is nagyobb szerepet tölthet be.
A beruházás Budapest városfejlődés szempontjából legizgalmasabb térségében valósul meg: a dél-budai, dél-pesti területek az utóbbi évtizedekben jelentős mértékben fejlődtek, az Új Duna-híd, a Ráckevei (Soroksári)-Dunán átívelő „kistestvére”, valamint a kapcsolódó úthálózat megépítése viszont új lendületet adhat a környéken található barnamezős területek fejlődésének. Ezáltal a híd megépítése szolgálja a megfizethető lakhatási feltételek megteremtését, a rozsdaövezetek megújítását, a szabadidős és zöldfejlesztéseket is.
Az Új Duna-hídnak és a hozzá tartozó közútfejlesztéseknek köszönhetően direkt kapcsolat alakulhat ki a XI. kerület (Újbuda), a XXI. kerület (Csepel), a IX. kerület déli része (Külső-Ferencváros), a XX. és XIX. kerületek északi része (Pesterzsébet és Wekerletelep), a X. kerület (Kőbánya), illetve az Üllői út – Ferihegyi Repülőtérre vezető út között. A nyomvonal jövőbeni meghosszabbításának köszönhetően (Jászberényi útig történő meghosszabbítás) egy új fővárosi körgyűrű alakulhat ki.
Azért, hogy ez a most születő városrész emberi léptékű maradjon, a híd és úthálózata tervezése során kiemelt szerepet kapnak az élhetőségi feltételek: a hídhoz tartozó utak egy fasorokkal és zöldterületekkel szegélyezett, belvárosi körút jellegét öltik majd, melynek két oldalán széles gyalogosjárda, kerékpárút is helyet kap, a közösségi közlekedés pedig az autóközlekedéssel egyenrangú szerepet tölt majd be.
Az Új Duna-híd és a Ráckevei (Soroksári)-Dunát átszelő híd látványtervei
Az Új Duna-híd műszaki adatai:
Szerkezet:
- 529 m hosszú, öt nyílással rendelkező, a medernyílásaiban ferdekábeles kialakítású híd
- a hídpályát két ferde, aszimmetrikus kialakítású pilonpár függeszti fel
A híd jelenlegi állapotának fő tervezési paraméterei:
Hajózás
- 180 m széles hajózási űrszelvény a medernyílás alatt
- 9,5 m magas hajózási űrszelvény a legnagyobb hajózási vízszint felett
Forgalmi sáv
- 2 x 3,5 m széles forgalmi sáv a híd két oldalán
Tömegközlekedési sáv (busz/villamos)
- 2 x 3,5 m busz/villamosközlekedésre alkalmas sáv
- 50 km/h tervezési sebesség
Gyalogos sáv
- 2 x 1,5 m széles gyalogos sáv a híd két oldalán
- a pilonoknál kilátóterület
Kerékpáros sáv
- 2 x 2,6 m széles kerékpáros sáv a híd két oldalán