Jobb közlekedést és kisebb belvárosi forgalmat várnak az emberek az Új Duna-hídtól
A belváros forgalomcsillapítását, jobb közlekedési kapcsolatokat, a környező területek fejlődését várják leginkább a válaszadók az Új Duna-híd megépítésétől – derül ki a Budapest Fejlesztési Központ nemrégiben lezárult felméréséből. Budapesten több mint 20 éve épült az utolsó híd, a Galvani út térségébe tervezett új átkelő Dél-Budát, Csepelt és Dél-Pestet köti majd össze és naponta 50 ezer gépkocsival tehermentesíti a belvárost. A felmérés az Új Duna-hídról és a kapcsolódó úthálózat első szakaszáról tett fel kérdéseket, Budapest egyik legizgalmasabb városfejlesztési beruházásához 5459 vélemény érkezett.
Budapesten nem szabad olyan beruházásokat megvalósítani, amelyek összességében tovább növelik a gépkocsiforgalmat – ebben a célkitűzésben a Főváros és a Kormány is egyetért, a Galvani híd és kapcsolódó körútja tervei ezt figyelembe véve készülnek. A cél az, hogy kevesebb legyen a dugó, könnyebben, egyszerűbben és gyorsabban utazhassanak a budapestiek, létrejöjjön a közlekedésben egy új egyensúly, melyben – elsősorban az elővárosok, külvárosok, agglomerációs települések felől – nagyobb szerep jut a közösségi közlekedésnek és városszerte az emberléptékű közlekedési módoknak, kerékpározásnak, gyaloglásnak, megosztott közlekedési eszközöknek. Ehhez – többek között – lehetővé kell tenni, hogy új elkerülő utak révén kevesebb autó közlekedjen a belvárosban, illetve új, ma még hiányzó kapcsolatok megvalósításával kell és érdemes csökkenteni a mai forgalomban elsősorban a külső budapesti kerületek között létező kényszerű kerülőket. Az új Duna-híd és a kapcsolódó úthálózat megépítése hozzájárul a Hungária körgyűrűn belüli, belvárosi forgalomcsillapítás megvalósításához és a belvárosi Duna-hidakra nehezedő forgalmi terhelés csökkentéséhez. A Fővárosi Önkormányzat hatáskörébe tartozó, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa által támogatott forgalomcsillapítási intézkedésekkel támogatva az új híd naponta akár több mint 50 000 személygépkocsival tehermentesítheti a belvárost.
A Budapest Fejlesztési Központ és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő által megrendelt forgalmi modellezés eredményei alapján az Új Duna-híd és a kapcsolódó úthálózat nem növeli, hanem összességében csökkenti a budapesti autóforgalmat (az autók által megtett összes járműkilométert) annak köszönhetően, hogy a külső kerületek közötti, nagy kerülőkre kényszerített autóforgalom közvetlen átjutási lehetőséget kap a Dunán. A számítások szerint az új híd – a belvárosi forgalomcsillapító intézkedések feltételezése mellett – Budapest és térsége közúthálózatán 2025-ben a közúti forgalmat mintegy 100 000 járműkilométerrel, míg 2040-ben már 170 000 járműkilométerrel csökkenti naponta. Ennek hatása olyan, mintha Budapesten belül naponta 14 000 gépkocsi egyáltalán el sem indulna. Ennek következtében csökken a közlekedés okozta szennyezőanyag-kibocsátás, ahogy a forgalmi torlódások is. A modellezésben a Budapest Mobilitási Terv feltételezéseit elfogadva azzal a premisszával éltünk, hogy a híd átadásával és az ezt követő években a budapesti autóforgalom növekedését sikerül megállítani. Nem helytállóak tehát azok a feltételezések, melyek szerint az autóforgalom a Főváros mobilitási terveitől eltérő mérvű növekedését vette figyelembe az új híd forgalmi modellezése. A forgalmi előrebecslést egyébként a Budapesti Közlekedési Központ egységes forgalmi modellje segítségével végeztük el.