Title Image

Kortárs építészeti ikon Dél-Budapesten

Kortárs építészeti ikon Dél-Budapesten

 

 

Budapest hídjai emblematikus részei a városképnek, és a Dunával együtt meghatározzák a város karakterét. A városban lakók és dolgozók, de még az alkalmi  látogatók is kötődnek hozzájuk. Pont emiatt, egy új híd felépítésénél nem lehet pusztán a mérnöki szempontokat figyelembe venni. A város szövetét akár évszázadokra meghatározó beavatkozásoknál a lehető legjobb és legkomplexebb, minden igényt kielégítő megoldásokra van szükség, ahol az esztétikum, a városképi illeszkedés is kiemelt szerepet kap.

 

Az építészeti minőség garantálása érdekében az új híd megtervezésére 2017 júniusában nemzetközi tervpályázatot hirdettek.

 

Budapest az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően a világ egyik legizgalmasabb városává vált, így nem meglepő, hogy a pályázatra a szakma krémje jelentkezett. A benyújtott pályaművek műszaki megoldások sokaságát villantották fel, ezek közül a leggyakoribbak az egy-, illetve kétpilonos megoldások voltak.

A 17 benyújtott pályázat közül a szakmai zsűri 2018 áprilisában választotta ki a rotterdami Erasmus-hidat is megálmodó holland UNStudio és az brit Buro Happold Engineering alkotta tervezői konzorciumot, akik egy olyan 2×3 forgalmi sávos, villamosközlekedésre is alkalmas híd terveit vetették papírra, amely egyszerre egyedi és elegáns, mégis dinamizmust és erőt sugárzó.

A pályázaton megosztott második díjban részesült a Leonhardt, Andra und Partner, Zaha Hadid Architects, Werner Consult és Smoltzcyk Partner, illetve a Lavigne  Chéron Architects, Bureau d’Etude Greisch, Közlekedés Consulting Engineers, Geovil konzorciuma. Előbbi nevéhez fűződik a Zajed sejk híd Abu-Dzabiban, míg az utóbbi legismertebb munkája a Terenez-híd Franciaországban.

A zsűri három pályaművet megvételre talált alkalmasnak: a Knight Architects, Ove Arup Partners, illetve a SpeciálTerv, Pipenbaher Inzenirji, Bright Field Studios alkotta konzorciumét, valamit a Pont-TERV tervezőirodáét.

A továbbiakról ide kattintva olvashat.

A hazánkban egyedülálló megoldással épülő, öt nyílású ferde kábeles híd tervezőivel 2019 januárjában indult el a közös munka, amely azóta is folyamatban van.  A több, mint 500 méter hosszú hídpályát két ferde, aszimmetrikus kialakítású pilonpár függeszti fel, amelyek idomulnak a már létező és kedvelt Budapesti hidak kialakításához.

Ugyan kevésbé hangsúlyosan, de hasonlóan fontos szerepet tölt be a tervezett körút Ráckevei Duna-ág felett átívelő hídja. A több, mint 200 méter fesztávolságú alsópályás ívhíd a két parton gerendahidakkal egészül ki, így az új beavatkozás továbbra is megőrzi a Duna-part átjárhatóságát a leendő csepeli közpark, a ferencvárosi Duna-parti sáv és a Soroksári út menti közúti, hév- és vasúti pályák számára.